UWAGA! Urlop w dniach 12-22.09.2019 | Następny dzień wysyłki: 23.09. (pon)

Habit tracker w Bullet Journalu - co to jest i jak go zrobić?

Czym jest habit tracker?

Jeśli nie masz tzw. habit trackera w swoim Bullet Journalu, tracisz naprawdę cenne narzędzie. Po polsku możemy określić je bardziej mianem zdrowych/dobrych nawyków albo "śledzik". Ale o co tak właściwie z nimi chodzi?

Taka lista nawyków to nic innego jak spis czynności, które chcemy wykonać w ciągu dnia, tygodnia lub miesiąca (w zależności w jakiej skali chcemy je kultywować). Nie masz pomysłów? Być może masz problem z systematycznym chodzeniem na jogę albo braniem witamin? Może zapominasz o maseczce do twarzy lub potrzebujesz motywacji do codziennego czytania książki? To nie musi być nic skomplikowanego i wielkiego jak ratowanie świata (choć bycie bardziej eko czy waste less, jest świetnym pomysłem ;)). Zastanów się na spokojnie i pomyśl co od dawna chciał(a)byś zmienić w swoim życiu lub po prostu poobserwować. Może źle sypiasz i przy pomocy trackera miesięcznego odkryjesz jaki ma to wpływ na Twoją pracę oraz samopoczucie albo czy ta praca ma wpływ na to jak śpisz. Niemalże wszystko możesz śledzić lub zweryfikować przy pomocy Habit Trackera!

Habit tracker - co robić, by pamiętać?

Przyznaję się bez bicia, mam trudność aby pamiętać o regularnym wypełnianiu habit trackera. Dlatego nawet na jakiś czas z niego zrezygnowałam. Jednak to właśnie notowanie swoich poczynań dawało mi pogląd na to co robię na co dzień (co mi nie wychodzi, ale też o czym zapominam gdy jednak mi się udaje!)

Na mnie podziałały 3 sposoby:

  • ustawienie budzika na konkretną porę (taką, gdzie jestem pewna że mam swoje BuJo pod ręką) 
  • zmniejszenie liczby nawyków do 3-5 najważniejszych 
  • przeniesienie się z wersji miesięcznej trackera na tygodniową - dzięki czemu zaglądam do niego znacznie częściej w moich tygodniówkach

O czym pamiętać śledząc nawyki w habit trackerze?

Gdy uda Ci się wypełnić swój pierwszy habit tracker, pamiętaj aby pod koniec danego okresu czasu zrobić podsumowanie. Spojrzeć na to co udało nam się wykonać a co nie. Czy było to zależne od jakiejś sytuacji, pory roku, konkretnych zajęć w danym dniu itd. Jeśli pierwsze podejście ze śledzeniem nawyków nie poszło po Twojej myśli, nie zrażaj się!

Istnieje wiele sposobów i metod śledzenia swoich postępów w habit trackerze. Przetestuj kilka zanim odrzucisz ten pomysł zupełnie. Może się okazać, że prosta zmiana (choćby wizualna) wpłynie korzystnie na naszą systematyczność.


Habit tracker w praktyce - jak zrobić?

Jak już wspominałam powstało wiele sposobów na śledzenie nawyków. Niektóre są minimalistyczne, a inne bardziej artystyczne i graficzne. Jedne zajmują jedną lub dwie strony, a inne zaledwie mały kwadracik. Warto znaleźć rozwiązanie idealne do Twojej osobistej wersji prowadzenia Bullet Journala.

Poniżej przedstawię Ci popularne i najprostsze rozwiązania, a w kolejnych postach bardziej artystyczne. Zaczynamy! :)

1. Tradycyjna tabelka miesięczna

Jest to jedna z najprostszych metod i polega na narysowaniu tabeli, gdzie z jednej strony (w pionie lub poziomie) wypisujemy nawyki a z drugiej strony dni miesiąca lub tygodnia. Zadania wykonane odznaczamy kropką, krzyżykiem lub kolorem.

2. Tabelka miesięczna w formie koła

Schemat działania jest podobny do tabelki z punktu pierwszego. Tutaj mamy jednak mniej miejsca na długą listę nawyków i na same nazwy nawyków. Warto wybrać te najważniejsze. Nieco trudniejsze może okazać się również narysowanie koła z podziałem na w miarę symetryczne 30-31 pól dookoła, ale myślę że dalej jest to jeden z prostszych i efektowniejszych sposobów na tracker nawyków. Zadania wykonane odznaczamy kropką, krzyżykiem lub kolorem - co kto lubi. :)

Autor:  Karolina Kruk, @beauty_lover_blog, www.beautylover.pl

Notes w kropki: Devangari Art

3. Jeden nawyk na 30 dni

To ciekawy sposób dla osób które nie przepadają za standardowymi dużymi tabelami nawyków. Wybieramy nasze priorytety i do każdego z nich tworzymy prostokącik lub numerki wskazujące na dane dni w miesiącu. Zaznaczamy w nich tylko jeden nawyk. Dzięki temu możemy zmotywować się ciągłością w wykonywaniu danej czynności albo mieć szybki podgląd które dni w tygodniu wymagają poprawy.  

Autor: @scrubscouple 

Notes w kropki: Devangari Art


Autor: Monika Turkowska, @monikaturkowska

Notes w kropki: Devangari Art


A na koniec taki osobisty P.S. ode mnie dla Ciebie - jeśli nie jesteś w pełni przekonana (przekonany) do danego nawyku, nie masz motywacji ani większego celu to często ciężko jest kontynuować i być systematycznym. Wszystko zależy od naszego wewnętrznego przekonania i nastawienia. Czasem pomocne jest rozbicie danego nawyku na mini-nawyki - tak małe aby nas nie przerażały i były po prostu wykonalne. I potem stopniowo z każdym miesiącem podnosić poprzeczkę do góry - np. nie jeść mięsa tylko 1 w tygodniu, potem 2 razy w tygodniu, i tak stopniowo wykluczyć je w całości. Albo kaligrafować dziennie tylko 5 minut, potem 10, a finalnie dojść do 1 godziny. Zastanów się jakie kroki musisz zrobić aby ten większy nawyk przestał być taki straszny i nie wzbudzał niechęci a tylko radość z odhaczonego kolejnego dnia w Twoim habit trackerze. :)



Habit tracker w Bullet Journalu
Inne posty o art journal

Udostępnij

Agnieszka

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

'.$this->translator->trans('bundles.widget.front.bundle_price').': %bundleSum%
'.$this->translator->trans('bundles.widget.front.cancel').'

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj